Nadpis Výuka informatiky na školách Nadpis



Jistě budete souhlasit s tím, že dnes prakticky v každé, alespoň trochu kvalifikované pracovní pozici používají lidé různé prostředky výpočetní techniky. Počítač, stroj před několika málo lety ještě neznámý, se opravdu zabydlel ve všech odvětvích lidské činnosti, a spousta lidí si bez něj svou práci ani neumí představit.

Přesto se ale každý člověk musel práci s počítačem někde naučit. Logickým místem, kde by k tomu mělo docházet, je samozřejmě škola. Pravdou je, že na základní škole, by měl student dostat spíše obecné základy informatiky, a teprve střední škola by asi měla rozvíjet a upravovat znalosti výpočetní techniky na takovou úroveň, aby byl byli absolventi platným článkem v pracovním procesu.

Bohužel, o kvalitě českého školství byli již popsány stohy papíru, a asi bychom museli mít na očích růžové brýle, abychom neviděli, že obzvláště střední stupeň školství bývá často kritizován.

Problémů je samozřejmě více, většinou komplementárně spojených. Alfou a omegou informační výuky je pochopitelně technika. Bez kvalitního vybavení se opravdu nedá výborných, nebo alespoň chvalitebných výsledků. I když ceny v odvětví výpočetní techniky v poslední dobou poměrně výrazně poklesli, našel by se mezi námi asi jen málokdo, kdo by si vzpomněl na střední školu, kde zažil opravdu moderně vybavenou učebnu informatiky. V dnešní tržní době je bohužel vše otázkou peněz, kterých, jak známo, má školství hodně – ovšem zapotřebí.

I pokud bychom se však oprostili od potíží s technikou, musíme bohužel reflektovat další problém – totiž pedagog. Zkuste se každý zamyslet, a odpovědět si na následující otázku: „Naučil jsem se na střední škole v hodinách informatiky opravdu něco užitečného?" Nemyslím si, že „ANO" by byla častá odpověď. Jak už to tak dnes bývá, i původ tohoto problémů začíná a končí u peněz – kvalifikovaný člověk, který počítačům rozumí, půjde raději pracovat do soukromého firemního sektoru, který je schopen kvalitu zaplatit mnohem lépe, než státní školství.

Nezbývá tedy než v podstatě přiznat, že ve školství pak logicky zůstanou teoretikové, zatímco opravdoví odborníci si vydělávají jinde mnohem větší peníze. Výuka od takového člověka se pak dá nazvat kvalitní nebo přínosnou jen opravdu stěží. Já sám jsem zažil na střední škole výuku práce s počítačem, jež spočívala v tom, že nás postarší profesorka nutila opisovat telefonní seznam. Podotýkám, že na počítači s výkonem 286ky, a v operačním systému MS DOS. To vše v roce 2001... Nemusím asi příliš zdůrazňovat, že z informatiky jsem na střední škole vůbec nic nenaučil. A obávám se, že podobná situace panuje u většiny z vás.

Troufám si říci, že jen opravdu stěží bychom v České Republice našli státní střední školu, k která má opravdu kvalitní výuku informatiky. Nevím pravda, jaká situace panuje v sektoru soukromých škol, neb s tímto typem školství nemám skoro žádné zkušenosti. Bojím se však, že pokud nedojde urychleně k výrazné změně k lepšímu, může se také lehce stát, že nám v informační znalosti našich středoškoláků takříkajíc ujede vlak. A zpoždění, kterého dosáhneme, budeme pak jen stěží dohánět...

Cort, 6. 1. 2013, ctenost: 1385646x